Remote of Cloud?
Internationaal wordt de term Remote Production gebruikt voor producties waarbij een deel van de technische productie niet op de daadwerkelijke locatie plaatsvindt.
Zo kan het evenement op duizenden kilometers afstand plaatsvinden van de regieruimte. Vooral bij sport wordt dit regelmatig toegepast. Het voordeel hiervan is dat veel minder mensen hoeven te reizen naar de evenement-locatie en iedereen na afloop thuis slaapt in plaats van in een hotel. Vanwege de kosten van bandbreedte worden de beelden eerst kleiner gemaakt (gecomprimeerd) voordat ze live over een datanetwerk worden verstuurd. Dit leidt wel tot een behoorlijke vertraging tussen de evenementlocatie en de monitorwand in de regie. Meestal wordt bij Remote Production daarom geschakeld tussen een geschakelde programma feed van locatie en één of meerdere eigen camera’s die extra beelden van bijvoorbeeld het eigen team laten zien. Deze vorm van Remote Production leent zich door de vertraging in de videoverbinding niet voor koppeling van alle losse camera’s aan een registratiewagen waarna het gehele programma op afstand wordt geschakeld. Natuurlijk is Remote Production ook mogelijk op kleinere afstanden met minder vertraging, maar dan verdwijnen gelijk de voordelen.
Met ingang van oktober komt er nog een keuze bij. Nadat wij eerder succesvol remote editing introduceerden, gaan we in oktober een vergelijkbaar concept introduceren voor meercamera-producties. Daarvoor lanceren we ook een nieuwe term “Cloud Production”.
We hebben voor Cloud Production gekozen omdat het beter omschrijft wat wij gaan doen. Net als bij cloud-partijen als Amazon en Google komt de techniek in een datacenter te staan. Over de dag heen worden de componenten toegewezen aan verschillende programma’s. ‘s Ochtends kunnen een beeldmenger, vier camera basestations en een audiotafel gebruikt worden voor een registratie ergens in het land, terwijl dezelfde apparatuur in een andere combinatie ‘s middags wordt ingezet bij opnames in bijvoorbeeld Studio 1 en Studio 22. Met een andere apparatuursamenstelling wordt dezelfde avond nog de dag afgesloten met een live uitzending vanuit Amsterdam. De regisseur zit bij Cloud Production naar keuze op locatie of in een centrale regie op het Media Park.
Een traditionele registratiewagen is standaard voorzien van alle apparatuur benodigd voor het opnemen van een uiteenlopende mix van programma’s. Zo worden sport wedstrijden, ballet voorstellingen, talentenshows, interview programma’s en popconcerten opgenomen met exact dezelfde registratiewagen. Per registratie wordt steeds maar een deel van de apparatuur gebruikt terwijl wel iedere dag alles meegaat op locatie. Wat vervolgens niet heel efficiënt is, is dat die apparatuur ook nog eens voor maar één uur televisie wordt ingezet. Bij Cloud Production is dit niet meer het geval. Alleen de apparatuur die echt nodig is, wordt per uur ingepland voor dat specifieke programma.
Door grote investeringen in infrastructuur en een datacenter de afgelopen 10 jaar beschikt ons bedrijf over bijna oneindige bandbreedte en kunnen we daarom werken zonder enige compressie of vertraging. Door gebruik te maken van slim schaalbare IP techniek en de capaciteit van ons eigen landelijke glasvezelnet kunnen we niet alleen HD 1080i en 1080p verwerken. Ook formaten als 4K, high frame rate en high dynamic range gaan nu tot de mogelijkheden behoren. En het mooie van dit alles is dat deze nieuwe technieken ook bijdragen aan een beter milieu. Die grote vrachtwagens en de meeste crew busjes hebben we hiervoor niet meer nodig. Zo zorgt de zoektocht naar efficiëntie ook nog eens voor minder milieu-belasting. Als dat geen win-win situatie is….